Noworoczne postanowienia.

Zbliża się nowy rok, a co za tym idzie noworoczne postanowienia. Ręką w górę, kto postanowił w 2018 roku być w formie?
Domyślam się, że większość z Was szuka odpowiedzi na pytanie jak szybko schudnąć. Już na początku odpowiem, że skoro nie przytyliście w ciągu tygodnia lub miesiąca, to również w tym czasie nie uda Wam się schudnąć 5 do10 kg, jak obiecują twórcy rewolucyjnych diet odchudzających. Dlatego apeluję o nie podejmowanie się stosowania się do diety dukana, diety kopenhaskiej, diety dr dąbrowskiej lub innych „cudów” internetu, ale o uzbrojenie się w cierpliwość.

Aby pozbyć się 1 kg tłuszczu z naszego brzucha należy wytworzyć deficyt kaloryczny w wysokości 7000 kcal. To oznacza, że jeżeli nasze dzienne zapotrzebowanie energii wynosi 3000 kcal i codziennie będziemy jedli o 1000 kcal mniej to w ciągu tygodnia zrzucimy 1 kg. Ale to tylko teoria, ponieważ musimy pamiętać, że nasze ciało jest bardzo złożone i zachodzą w nim mnóstwo procesów biochemicznych. Jesteśmy zobowiązani dostarczyć mu wszystkich niezbędnych składników odżywczych, mikro i makroelementów oraz wody.
Co zatem zrobić? Zacznijmy działać dwutorowo, po pierwsze jako instruktor crossfit gorąco zachęcam do podjęcia jakiejkolwiek aktywności fizycznej. Nie ma tutaj znaczenia czy jest to bieganie, pływanie, rower stacjonarny, podnoszenie ciężarów czy joga. Ważne, abyśmy już teraz zaczęli się ruszać. Dzięki temu spalimy w ciągu dnia kilkaset kalorii a dodatkowo nasze ciało wytworzy endorfiny – czyli hormon szczęścia, ten sam który jest wynikiem jedzenia czekolady.
Drugą istotną kwestią jest dieta oparta na zasadach zdrowego odżywiania. Poniżej przedstawiam zasady zdrowego odżywiania wg Instytutu Żywności i Żywienia:

 

  1. Spożywaj posiłki regularnie (4-5 posiłków co 3-4 godziny)
    2. Warzywa i owoce jedz jak najczęściej i w jak największej ilości
    3. Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste
    4. Codziennie pij co najmniej 3 -4 szklanki mleka. Możesz je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i częściowo serem.
    5. Jedz ryby, nasiona roślin strączkowych i jaja. Wybieraj chude mięso. Ograniczaj spożycie produktów mięsnych przetworzonych
    |6. Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych. Zastępuj je olejami roślinnymi
  2. Unikaj spożywania cukru, słodyczy i słodkich napojów. Zastępuj je owocami i orzechami
    8. Nie dosalaj potraw. Unikaj słonych przekąsek i produktów typu fast food
    9 Pamiętaj o piciu wody do posiłku i między posiłkami
    10. Bądź codziennie aktywny fizycznie w szkole i poza szkołą.Więcej informacji do znalezienia na powyższy temat w broszurze IŻŻ – http://www.izz.waw.pl/attachments/article/7/Piramida%20Zdrowego%20Żywienia%20i%20Aktywności%20Fizycznej%20Broszura.pdf